.

 

کمیسیون موارد خاص

شورای بررسی موارد خاص در دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی جهت کمک به دانشجویانی که تحصیل آنها به هر دلیل با مشکل مواجه شده و حل آن با مقررات و آیین نامه های آموزشی موجود ممکن نمی باشد، تشکیل می­ گردد و بدین صورت است که موضوع دانشجویان مذکور در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح می­ گردد تا با رعایت مفاد آیین ­نامه موارد خاص، فقط به وضعیت تحصیلی آن دانشجویان رسیدگی و رأی نهایی برای رفع مشکل به وجود آمده صادر شود.

 

  • کمیسیون موارد خاص داخل دانشگاه

این کمیسیون در حدود و اختیارات تعیین شده برای دانشجویان واجد­الشرایط خاص تصمیم­ گیری می­ نماید.

 

  • شرح وظایف کارشناس کمیسیون دانشگاه

ـ دریافت درخواست­ های دانشجویان پیرامون: ادامه تحصیل(1)، بازگشت به تحصیل(2)، افزایش سنوات(3)، انتقال، میهمان، تغییر رشته(یا گرایش) و مرخصی دانشجویانی که بنا بر هر دلیلی دچار مشکل آموزشی شده اند.

ـ دعوت اعضا و برگزاری جلسات کمیسیون بررسی موارد خاص

 

  •  حدود و اختیارات شورای بررسی موارد خاص دانشگاه
    • اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان در معرض اخراج. (مشروط به آنکه میانگین کلشان کمتر از ده نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.)
    • موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت یک نیمسال برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد.
    • موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه و با ارائه مدارک مستند حداکثر یک سال برای ادامه تحصیل مراجعه ننموده­اند و مشکلی از نظر مقررات وظیفه عمومی نداشته باشند.
    • موافقت با حداکثر دو نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان با شرایط خاص و دارای مدارک مستند.
    • موافقت با حداکثر پنج نیمسال مرخصی زایمان.(یک نیمسال مربوط به قبل از زایمان و چهار نیمسال برای بعد از آن).

 

  •  شرح وظایف و فعالیت­های مربوط به کمیسیون موارد خاص دانشگاه
    • ارجاع تمامی امور مربوط به کمیسیون از طریق دانشکده ها به این دبیرخانه.
    • برگزاری جلسات کمیسیون هر دو هفته یکبار راس ساعت13(در صورت به حد نصاب رسیدن پرونده­ها).
    • دعوت از اعضای محترم کمیسیون در موعد مقرر توسط کارشناس کمیسیون.
    • آماده سازی و در دستور کار جلسه قرار دادن پرونده­های دانشجویان، توسط کارشناس مربوط برای طرح در جلسه و اتخاذ تصمیم.
    • تنظیم و تایپ صورت­جلسه و ابلاغ آن به دانشکده ها از طریق نامه، توسط کارشناس کمیسیون.

 

دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص استان

 اموری که خارج از اختیار کمیسیون موارد خاص دانشگاه باشد، به کمیسیون استانی -که در حال حاضر دانشگاه خوارزمی به این عنوان تعیین شده است- برای بررسی و اظهار نظر ارجاع داده می شود.

 

کمیسیون مرکزی

اموری که خارج از اختیار شورای بررسی موارد خاص استانی باشد به کمیسیون مرکزی که در وزارت علوم مستقر است برای بررسی و اظهار نظر ارجاع داده می­شود و نظر نهایی را کمیسیون مرکزی صادر می­کند

 

نحوه ارائه درخواست دانشجو و فرایند کار

1.     مراجعه دانشجو به آموزش دانشکده برای تحویل مدرک و ارائه درخواست کتبی خود که شامل مشخصات فردی و دانشجویی همراه با مدارک لازم (پزشکی، خانوادگی، تحصیلی، مالی و... ) با دلائل مثبته و تکمیل کاربرگ شماره1

2.     مدارک ارائه شده توسط دانشجو باید به تائید مراجع ذیصلاح رسیده باشد و در صورت تائیدیه به عنوان مدرک مثبته استفاده خواهد شد.

3.     درخواست خلاصه پرونده آموزشی و وضعیت تحصیلی دانشجو از اداره آموزش

4.     ثبت نام در سامانه جامع خدمات آموزشی وزارت علوم (سجاد) به آدرس: https://portal.saorg.ir و دریافت کد رهگیری و شماره فرایند.

5.     اعلام کد رهگیری و شماره فرایند به آموزش دانشکده

6.     ارسال کد رهگیری و شماره فرایند توسط آموزش دانشکده به معاونت دانشجویی دانشگاه

7.     بررسی در خواست دانشجو توسط کارشناس کمیسیون و ارجاع به مدیر دانشجویی

8.     بازگشت پرونده به کارشناس کمیسیون برای قرار گرفتن در دستور جلسه

9.     طرح پرونده در کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه

در پایان یادآور می ­شود، پیگیری تمام مراحل پیشرفت کار به عهده دانشجو بوده و عواقب تأخیر در ثبتنام و موارد مشابه آن بر عهده وی می ­باشد.

 

اعضای محترم کمیسیون موارد خاص

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست سازمانی

سمت در کمیسیون

۱

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد نقیب

رئیس دانشگاه

رئیس کمیسیون

۲

دکتر سید کریم خوب بین خوش نظر

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه

دبیر کمیسیون

۳

دکتر مهدی داوری دولت آباد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

نایب رئیس

۴

دکتر علیرضا کاوند

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه

عضو حقیقی

۵

دکتر صمد اسمی قیه باشی

مدیر تحصیلات تکمیلی

عضو حقیقی

۶

دکتر مهدی عبداللهی پور

عضو هیئت علمی

عضو حقیقی

7

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا شاهین

رئیس اداره مشاوره

عضو حقوقی

 

 

نکاتی از آیین نامه جدید کمیسیون موارد خاص(ابلاغی اسفند 1399)

1-     مورد خاص: موردی است که در زمان تحصیل، به عللی خارج از اراده دانشجو باعث اختلال در فرآیند تحصیل شود.

2-      فوت اعضای درجه یک خانواده، حوادث غیرمترقبه، بیماری صعب­العلاج، شرایط روانی حاد، اعتیاد، جزو مورد خاص محسوب می­شود.

3-     مشکلات مالی، اشتغال به کار، کمک به خانواده، جزو موارد خاص نیست.

4-     دانشجو بدون دلیل و عذر موجه نمی­تواند درخواست افزایش سنوات یا بازگشت به تحصیل بدهد.(یعنی در صورت نداشتن مدرک خاص، اخراج می­گردد).

5-     ارائه هرگونه خدمات آموزشی(حتی با اخذ تعهد) قبل از اعلان رای کمیسیون، ممنوع است.

6-     هرگونه درخواست مربوط به کمیسیون موارد خاص، می بایست در سامانه سجاد انجام گیرد.

7-     هر درخواست کمیسیونی حداکثر تا سه هفته اول هر ترم قابل تصمیم­گیری و اجراست. در غیر این صورت اجرای تصمیم به ترم بعد موکول     می­گردد.(بنابراین برای جلوگیری از اختلال و بالطبع درخواست دانشجو باید قبل از شروع ترم انجام گیرد).

8-     افزایش سنوات: کاردانی، کارشناسی و ارشد ناپیوسته، یک نیمسال - کارشناسی و ارشد پیوسته، دو نیمسال.

9-     درخواست بازگشت به تحصیل حداکثر تا یکسال پس از عدم مراجعه برای تحصیل، قابل بررسی است.

10-  مرخصی زایمان برای همه مقاطع حداکثر پنج نیمسال است(یک ترم قبل و4ترم بعد از زایمان).

11- هر دانشجو می­بایست شخصاً برای ثبت نام کمیسیون اقدام کرده و مدارک لازم را در اختیار آموزش دانشکده قرار دهد و تا دریافت نتیجه پیگیر پرونده خود باشد. (یعنی مسئولیت ثبت نام در سامانه و... بر عهده دانشجو است).

12- اطلاع رسانی در خصوص مراحل انجام کار کمیسیون و رای صادر شده(علاوه بر پیامک) در پنل دانشجو انجام می پذیرد.

13- کمیسیون موارد خاص در سه سطح برگزار می­گردد. کمیسیون دانشگاه. کمیسیون استانی. کمیسیون مرکزی.

14-  آرای صادر شده به جز رای کمیسیون مرکزی در صورت وجود مدارک مستدل، قابل تجدید نظر است.

15- در صورت ارجاع پرونده دانشجو به کمیسیون استانی می­بایست مبلغ حق کمیسیون را به حساب وزارت علوم واریز نماید. (درگاه بانک و شماره حساب در پنل شخصی دانشجو موجود است).

 

 

 

توجه

عملکرد کمیسیون بررسی دانشگاه توسط کمیسیون استانی و عملکرد کمیسیون استانی از طرف وزارت علوم به طور سالانه مورد ارزیابی قرار می ­گیرد. در این ارزیابی چگونگی انجام امور جاری کمیسیون، پیشنهادهای روان سازی امور و پیام­رسانی خط مشی آموزش عالی، ایجاد وحدت رویه بین کلیه کمیسیون­ ها مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار می­ گیرد. ارزیابی عملکرد کمیسیون استانی توسط هیئت نظارت بررسی و در صورت عدم رعایت اختیارات واگذار شده تصمیمات لازم جهت ادامه کار کمیسیون استانی توسط معاون دانشجویی وزارت علوم اتخاذ می­ شود.

 


(1) . برای دانشجوی مشروط.

(2) . برای دانشجویی که یک یا چند ترم انتخاب واحد نکرده باشد.

(3) . برای دانشجویی که در فرصت قانونی خود نتواند واحدهای خود را بگذراند.

 

 

 

 

آیین نامه
آیین نامه سابق کمیسیون موارد خاص دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم 
آیین نامه جدیدکمیسیون موارد خاص دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم