.
  • تاریخ انتشار : 1400/04/23 - 17:12
  • تعداد بازدید : 364
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،

نشست تخصصی «عدالت اجتماعی از نظریه تا عمل» برگزار شد

نشست تخصصی «عدالت اجتماعی از نظریه تا عمل» از سوی مجمع عالی علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش ایحاء، نشست تخصصی «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با حضور آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، روز چهارشنبه  23 تیرماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست موضوع عدالت از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.

عرفان اسلامی و عدالت اجتماعی، عدالت جنسیتی، عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی در حکومت اسلامی، اخلاق و عدالت، معرفی کتاب واکاوی نظریه عدالت در تفکر اسلامی، شاخص‌های عدالت قضایی، مناسبات عدالت و امنیت، هنر اسلامی و عدالت اجتماعی، معماری اسلامی و مسأله عدالت، و شاخص‌های عدالت سیاسی از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

همچنین در حاشیه این برنامه از کتاب «واکاوی نظریه عدالت در تفکر اسلامی» نوشته‌ی حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی رونمایی شد.

آیت الله عباس کعبی در این نشست با اشاره به شاخص های عدالت قضایی و حقوقی اظهار کرد: این بحث دامنه بسیار وسیعی را از حوزه مسائل بنیادین و نظری در رشته های گوناگون و بحث های فلسفی و... می طلبد؛ اسلام دین هدایت و حق است و قرآن هم بر پایه حق فرستاده شده و خداوند هم اراده اش بر این قرار گرفته است که حق غلبه یابد.

وی ادامه داد: تحقق عدالت متعلقش حق است و تحقق حق اعم از حق الله، حقوق عام و حقوق فردی است و یکی از تفاوت های واقعی حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی همین است که منظومه حقوق در اسلام به حق ها سه وجهی است و عدالتی که ما در خصوص آن بحث می کنیم هر سه حق را در بر می گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زمانی که در خصوص قضاوت و اقامه عدل بحث می کنیم باید هر سه وجه را در نظر بگیریم. قضاوت در اسلام مهم سه وجهی و شامل قضاوت حسبی، دعاوی و مظالم یا عمومی است.

وی گفت: طبق اصل 156 قانون اساسی که برگرفته از فقه اسلامی است در واقع عرصه های مختلف قضاوت مشخص شده که دامنه اول آن فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی است، دوم کشف جرم و تعقیب و مجازات مجرمین و سوم احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع است.

کعبی با تاکید بر اینکه تنها وظیفه دستگاه قضا بگیر و ببند نیست و پاسداری از حقوق عامه نیز جزو وظایف دستگاه قضا است تصریح کرد: البته در دوره اخیر قوه قضائیه، این دستگاه به یک مجموعه حقوق عامه محور تبدیل شد

وی بیان کرد: در دستگاه قضائی و حوزه ریاست قوه باید دفتر ویژه ای با عنوان تذکر و سوال و اخطار قضایی در زمینه حقوق عامه تشکیل شود تا پیگیری درستی در حوزه حقوق عامه صورت گیرد که این کار کمک زیادی به پیشگیری از وقوع جرم نیز خواهد کرد

کعبی مساله ضروری دیگر را نظارت بر حسن اجرای قوانین دانست و افزود: این نظارت تنها نظارت بر اجرای قوانین محاکم نیست بلکه نظارت بر حسن اجرای همه قوانین و مقررات کشور است

وی با بیان اینکه وظیفه بعدی قوه قضائیه بحث پیشگیری از وقوع جرم است گفت: تعزیر در اسلام سه معنای تادیب، حمایت و پشتیبانی و نصرت و یاری است؛ ما از این سه بعد تنها به بعد تادیب توجه کردیم و در این حوزه به بعد حمایت و نصرت و پشتیبانی هم توجه نکردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اصلاح شخصیت مجرمین که در قانون اساسی تاکید شده نیز جزو وظایف دستگاه قضائی بوده و برگرفته از فقه نیز هست تصریح کرد: برای اینکه عدالت قضائی محقق شود نیاز به شاخص داریم و شاخص عدالت قضائی نشانه و علامت بیرونی قابل اندازه گیری کمی و کیفی است

وی میزان رعایت اصول دادرسی عادلانه شامل اصل برائت در مقابل اصل اتهام در اصول قضاوت، استقلال قاضی، اصل بی طرفی قاضی، علنی بودن دادرسی مگر در مواردی که به حقوق خاصه و عامه خدشه وارد کند، حق داشتن وکیل و امکانات برابر، برخورداری قاضی از ویژگی های علمی و تقوا و عدالت و قضاوت براساس قانون، توقیف متهم در فرآیند کشف و شناسایی جرم باید مبتنی بر معیارهای دادرسی عادلانه باشد، افزایش کارآیی و اثربخشی ضابطین قضائی، حداقل استفاده از زور در توقیف و نظارت قضائی را از جمله اصول دادرسی عادلانه و شاخص های عدالت قضائی هستند.

کعبی بیان کرد: حذف بروکراسی های زائد، سرعت بخشی به رسیدگی، میزان جرائم، سلامت و کارآمدی کارگزاران قضائی، میزان ناامنی مفسدان و ریسک فساد، نظارت پذیری و شفافیت و پاسخگویی هم از شاخصه های کلان عدالت قضائی هستند.

وی با اذعان به اینکه ملاک و معیار قداست و معنویت در جامعه اسلامی عدالت قضائی است اظهار کرد: امام علی خطاب به مالک می فرماید که قوه قضائیه باید افضل قوا در سلامت، مهارت، اتقان، علم، تقوا باشد پس عدالت قضائی جزو شعب خلافت الله محسوب می شود.

در ادامه این نشست اساتیدی همچون حجت الاسلام والمسلمین غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام شریفی استاد فلسفه موسسه امام خمینی(ره)، دکتر محمد جواد توکلی دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه امام خمینی (ره)، حجت السلام لکزایی استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام باقر علیه السلام، دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت السلام بستان دانشیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت السلام سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موضوع «ععدالت اجتماعی» پرداختند.

 

 

 

  • گروه خبری : مهمترین اخبار دانشکده ها
  • کد خبر : 5145
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید